Alla inlägg den 15 september 2013

Av Jenny Landin - 15 september 2013 20:45

I helgen har ju Ipads, telefoner, mikrovågsugnar och stadens larm byts ut mot röststyrka istället för mottagningsstyrka, kladdig grötgryta med träslev istället för microvärmt käk och skogens sus som om natten kräver fäll på fäll till sitt bolster för att inte frysa som en lort. Mycket ny lärdom medföljde denna vistelse. Nya namnet på CocaCola är sumpvatten. Uttrycket "det luktar skit" innebär att någon inom kort får stirra in i en pistolsmynning. Rapar är indianspråk. Man kan tjäna pengar på att diska men man kan bli skjuten om man kommer med disk. Men nää inte så här års, inte i dagens tideräkning. Här kommer en kort resumé.

Slow River 1863, nådens år. Också skjutandets år för krutelden låg tung över Slow River ständigt även nattetid. Medina (jag) jobbade på inne på saloonen tillsammans med de andra saloonsarbetarna. Hon bodde även där, uppe på pigloftet. Dirty Dick drev saloonen tillsammans med sin syster Charlotte. Medinas medarbetare var en intressant blandning av människor. Där fanns en saloonsdam, eller en så att säga glad flicka om ni förstår vad jag menar. Där fanns en svenskemigrant som trots sitt späda, oförargliga och blyga yttre fick besök av suspekta manfolk, fick söka skydd för sin egen säkerhet inne i folkmyllret inne på saloonen så inte ogärningsmännen kom ifatt henne och såg till att begravningsbyrån fick kommersen att rulla. Hon var även på förhör och kom tillbaka och skakade så flätorna fladdrade på kraken. I arbetslaget fanns även en dagavlönare/revolverkvinna som gjorde sina sysslor med ett mystiskt leende på läpparna och en pillimarisk blick. Doc McEvans dotter Kate jobbade också med oss, en rar tös som hade god hand med diskborsten. Så hade även vår andra revolverkvinna, hon som även utnämnt sig och sin syster som också är redan nämnd saloonsdam, till förste diskare eftersom de påstod sig flinkast i ärendet.
Sen var det en mansgris som hakade på gänget och som gick under namnet Blondie och anledningen till utnämningen mansgris var för att hans syn på kvinnor var rent horribel så vi som arbetade där diskuterade flitigt hans varande och utsagor vilket vi önskade få plåga honom i af lite när ingen såg på.
En kväll stod jag i disken med Joyce, revolverkvinnan och vi diskade som om själva livet hängde på det och idel disk kom in som ett löpande band så till slut enades vi om att kommer någon mer och dyvlar på oss disk så sätter vi en kula i pannan på vederbörande. Fast sen kom vi på att vi kan ju inte skjuta våra medarbetare för då får vi ju bara mer jobb så planen omformulerades aningen till tillfredsställande utgång för oss båda.
Inledningsvis så är i stort sett hela byn samlad och mitt i alltihopa hörs ett hysteriskt kvinnoskrik och sen panikgråt och in i byn kommer Doc McEvans med sin dotter Jane i famnen till synes livlös och blodig och hans fru Rut och min syster ( Emma) i panik bredvid. Dom skyndar in i doktorns paviljong och startar operationen för att rädda Jane som varit tillfångatagen av indianerna och hela tiden hör man Rut skrika till Doc : du tar inte handen, du får inte såga av den, sy ihop den!!!! Jag tassar oroligt omkring utanför Docs tält för att få veta hur det gått för systerdottern, men till slut återser hon lilla Jane och får veta att hon både överlevt och fått behålla handen.
Men som sagt så låg krutröken tung över byn, jag funderade både en och två gånger om någon haft realisation på ammunition för oj vad puffrorna ljöd, jag vart änna lomhörd där ett tag. Men till slut falnar intresset då skott går av och rotationen bland folk blir inte lika stor som i början.
På saloonen äts det och dricks för glatta livet, jag servar så fort benen förmår liksom de andra flickorna. Imellanåt ville jag faktiskt likna saloonen vid middagstid vid en hönsgård där det springer runt ett gäng nackade hönor mitt i. Det var rörigt vill jag lova. Medina håller sig undan en skum typ vid namn Kalaskulan som är en riktigt läskig skurk som inte drar sig för något som Medina lånade en summa pengar av när hon levde livets glada dagar i Junk City. Och nu är hon i onåd hos honom, men som den goda syster hon är så rycker Rut ut för att rädda sin lillasyster. Tids nog efter allt pangande och allmänna otäckheter så inser Medina att detta är inget liv för henne så hon vill tillbaka till amish. Rut pratar då med prästen som kommer en dag när Medina står med disk upp till armbågarna och ber att få prata med henne. Prästen meddelar att min syster har bett om hjälp för Medina att ta sig hem så i sin hand har han en stor summa pengar som församlingen samlat in så att Medina skulle kunna ta diligensen hem igen. Medina vet knappt hur hon ska kunna tacka.
En dag kommer notarien och kräver av Dirty Dick att han ska skaffa friskhetsintyg på alla sina flickor och lämna in annars kunde han bli av med tillståndet att bedriva sin verksamhet. Så först får Annie gå till Doc för en besiktning och friskhetsintyg. Sen blir det min tur. Men Doc hade helt fattat fel för han utgick ifrån att alla saloonsflickorna var glada flickor så att säga så han sa skicka in nästa som jobbar med musen efter att jag förklarat att det gör jag icke. Jag gav intyget till Charlotte och nämnde missförståndet så när Doc undrade varför det inte kom någon mer flicka för undersökning så fick Dirty ta ett par ord med Doc.
Det var en pokerturnering i saloonen, det var en rättegång, det vart nästan indiananfall och falska sedlar var i omlopp. Andra dagen slog bordellen upp portarna i största hemlighet för att inte Dirty skulle lägga sig i. Indianer är bra om dom är dresserade men om dom gör ofog som att kidnappa och sådant då bör dom helst ses döda.

Nu har jag mest dragit min del eftersom jag är trött som en vildbuffel just nu och ärligt talat så jobbade jag mest så det blev inte mycket lajvande. Två gånger fick jag härdsmälta och fick gå avsides ett tag för att inte hela jag skulle braka ihop. Idag söndag kändes det som att jag vaknat med baksmällan efter 10 dagars vilt festande, fy för den lede säger jag bara. Jag märker att jag är inte så hållbar och pallar inte för mycket tryck för då pajar hela systemet ihop.
Just nu är jag buffeltrött men så ofantligt glad för att vara hemma i min säng och vara ren, för jisses vad skitig man blir på lajv. Jag varken duschade eller borstade tänderna på 4 dagar - storsnusk bigtime. Jag måste undanröja min onepiece som ligger i hallen och vrålstinker eld och brasa. Dock har den gjort mycket nytta eftersom den är i formen av amerikanska flaggan och den bytte jag om till när lajvet avblåsts och den lockade till många skratt och kommentarer, jag ska ta rollen som banér nästa år ;)
Men nu är jag slut, måste sova, oh Gud så underbart och göra det i rena lakan i en stor varm säng.
God natt

Ovido - Quiz & Flashcards