Direktlänk till inlägg 8 april 2015

Mord kontra dödsstraff. Vart är Gud nånstans??

Av Jenny Landin - 8 april 2015 23:24

Jag läste en artikel på Aftonbladet om en terrorist i USA som dömts till döden. Och så började jag tänka, och så lite till, tankarna sprätter omkring som popcorn i en gryta.
Dödsstraff har funnits länge i USA och tilldöms dom riktigt tunga kriminella och ofta sådana med x antal liv på sitt samvete. Visst den dömde må ha begått ett fruktansvärt brott och bör de facto bestraffas och det hårt och kännbart - men - gör inte staten detsamma då??? Dom kan döma folk till döden men är inte det också mord då? Eller bara för att en domare beslutat det i en statlig rättegång att mördaren skall straffas på det sättet så är det okej!? Rätta mig om jag har fel men är det verkligen skillnad på att avfyra ett vapen så att personer mister livet och att injicera gift i armen på en person så denne mister livet. Visst att skjuta ihjäl någon är barbariskt och hemskt men sen är steget faktiskt inte särskilt långt till en dödsinjeltion. Skillnaden skulle väll då vara att den som verkställer domen och avrättar FÅR göra det för att rätten har sagt att det är okej att ha ihjäl den dömde, men likväl om man ska dra det till ytterligheter så är det ju samma handling.
Så alltså mord är okej om staten reglerar dessa genom att låta en domare och en jury säga sitt ja till det.
Tro nu inte att jag glorifierar brott och rå brutalitet det jag menar är att det är två handlingar som egentligen bara är en förutom att den ena FICK döda för då var det tillåtet av staten.
Den enda som har full rätt att ta någon annans liv är Gud och det gör han när vår livsresa har nåt vägs ände, när det är meningen att vi inte ska vandra mer på denna jord, eller så är det i alla fall tänkt och sån är min Gudsbild. Sen ibland undrar man vart Gud hålls nånstans när cancer drabbar fina människor som står oss nära eller när en sargad själ väljer att avsluta sitt liv. I dom lägena så tror jag att även Gud fäller en tår för det var inte så han hade tänkt det, den andra sidan har visat sin makt och härskande för en stund där.
Men mord kontra mord, människans ondska kontra lagar, paragrafer och till syven och sist: ett beviljat mord. Två olika handlingar men det som dom har gemensamt är ordet mord och en påtagen rätt att avsluta ett liv.

Jag avskyr våld, brutalitet och mänsklig råhet, men jag förespråkar inte att betala igen med samma mynt. Bygg ett fängelse lång ut på en kobbe i Atlanten och skicka dit dom så kan dom sitta där och begrunda vad dom gjort i alla deras resterande dagar. Vatten och bröd låter som en alla tiders kost - smakar det så kostar det i dubbel mening...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Landin - 13 maj 2015 21:31

Detta får bli mitt sista inlägg på denna adress. Bloggplatsen levererar inte, strular en del så nu har jag packat min lilla bloggväska och flyttat till blogg.se. Så numera återfinns jag under www.fisloppansfunderingar.blogg.se ...

Av Jenny Landin - 8 maj 2015 23:28


Jag har kroppsångest och detta inlägg är lite av en ventil. Det kom över mig och jag behövde skriva av mig. Tro mig det är ingen munter läsning, ett förslag från min sida - skit i att läsa. Tänkt en del och nojar för att mitt omfång likväl som våg...

Av Jenny Landin - 8 maj 2015 20:38

Berg och dalbanefärd och djupa samtal om högre meningar i livet. Det sistnämnda gäller i detta fallet en liten fyrfoting och densamme har jag placerat på min mage och bröst för han satt och såg skamsen ut. Det redan nämnda djupa samtalet handlade om ...

Av Jenny Landin - 7 maj 2015 22:40

En dag är till ända. Så fort jag slocknat så dröjer det inte länge så är en alldeles ny dag här, precis som igår och dagen innan det. Jag vet lite om den förutom vad som står i kalendern och inte ens där är det särskilt fullt. Det måste ju betyda att...

Av Jenny Landin - 8 april 2015 23:28

Jag läste en artikel på Aftonbladet om en terrorist i USA som dömts till döden. Och så började jag tänka, och så lite till, tankarna sprätter omkring som popcorn i en gryta. Dödsstraff har funnits länge i USA och tilldöms dom riktigt tunga kriminell...

Ovido - Quiz & Flashcards