Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014

Mår gott!!

Av Jenny Landin - 30 augusti 2014 16:03

Eftermiddag i Krokek. Fadern spelar kort mig sig själv (patiens) och jag kraffsar på plattan. Vi byter några ord i emellanåt, vi har trevligt i varandras sällskap.

Dock blev ljudnivån på tvn påfrestande så nu sitter jag och skriver i en solstol på altanen.
Sitter och summerar dagarna som gått och bara känner mig så lycklig och nöjd. Om man skulle ha en självskattningsskala likt VAS-skalan som dom har för att skatta smärta på sjukhus fast då istället för att säga att 1 är skit piss och fans moster och 10 är tjohoo jag är hög som ett höghus på lycka, endorfiner och eufori, livet är toppen då är jag det sistnämnda. En sån otrolig glädje över livet, och det roliga är ju att den bestått nu ett tag. Jag bara tackar och tar emot, är så djupt tacksam för att jag är där jag är idag. Det är ungefär som jag har det innestående efter alla år av skit och slit, det kommer retroaktivt tror jag,....
Jamen jag har nog spenderat i alla fall en tredjedel av mitt liv i sjukhussängar och liknande, jag har harvat på år efter år med allsköns skit sen jag var liten, nog fasen har jag det retroaktivt att ta ut.
Glad för det lilla! Att känna vinden mot kinden. Beskåda den underbart vackra färgen på pappas födelsedagsblomma. Eller inte minst att kunna vara oerhört stolt och glad över vad jag presterade igår i och med föreläsningen.
Det är min tur nu!!! Jag är framme och jag ska tu ut min del av livsglädjen som jag samlat ihop under åren.
Jag tror nämligen så här att man har ett livskonto, det har vi för att palla svåra stunder och glädje i goda stunder. När man har det jobbigt, när man är sjuk, när man använder kroppen till något destruktivt, när man sliter, då tar man ut från livskontot. Däremot när du är lycklig och får uppleva sann glädje, eller när du är med om något härligt trevligt fantastiskt, då sätter du in på ditt konto, då fyller du på. Och sen gäller det att ha en bra balans på kontot, för om du till exempel sliter på dig/tar ut så du står på minus hur ska du då kunna orka tackla de svårigheter som kommer, då går du på fälgarna till slut, du sliter in på bara skinnet och förstör dig. Så lagoma mängder slit och släp kontra euforin och glädjerus.

Sitter nu här, relaxad och skön, solen och blåsten kompletterar varandra galant, perfekt väder. En vacker blomma står framför mig och vajar lätt i vinden med sina späda små rosa blad och till och med den ger mig en stor tillfredställelse. Jag ska snart gå in till fadern och inte vara trist och sitta här ute när jag väl är här. Fortsättningen på denna dag bjuder på en åktur in till Norrköping för att hämta upp bästa Ulla-Carin som kommer med bussen, sedan så blir det kräftskiva hos goa vänner. Imorgon blir det väll kyrkan kan jag tro. Hoppas Ulla-Carin blir glad för det pappa och jag hittade åt henne idag på Svintuna marknad.

Nu börjar jag få gamnacke och ska avsluta denna summering.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Landin - 13 maj 2015 21:31

Detta får bli mitt sista inlägg på denna adress. Bloggplatsen levererar inte, strular en del så nu har jag packat min lilla bloggväska och flyttat till blogg.se. Så numera återfinns jag under www.fisloppansfunderingar.blogg.se ...

Av Jenny Landin - 8 maj 2015 23:28


Jag har kroppsångest och detta inlägg är lite av en ventil. Det kom över mig och jag behövde skriva av mig. Tro mig det är ingen munter läsning, ett förslag från min sida - skit i att läsa. Tänkt en del och nojar för att mitt omfång likväl som våg...

Av Jenny Landin - 8 maj 2015 20:38

Berg och dalbanefärd och djupa samtal om högre meningar i livet. Det sistnämnda gäller i detta fallet en liten fyrfoting och densamme har jag placerat på min mage och bröst för han satt och såg skamsen ut. Det redan nämnda djupa samtalet handlade om ...

Av Jenny Landin - 7 maj 2015 22:40

En dag är till ända. Så fort jag slocknat så dröjer det inte länge så är en alldeles ny dag här, precis som igår och dagen innan det. Jag vet lite om den förutom vad som står i kalendern och inte ens där är det särskilt fullt. Det måste ju betyda att...

Av Jenny Landin - 8 april 2015 23:28

Jag läste en artikel på Aftonbladet om en terrorist i USA som dömts till döden. Och så började jag tänka, och så lite till, tankarna sprätter omkring som popcorn i en gryta. Dödsstraff har funnits länge i USA och tilldöms dom riktigt tunga kriminell...

Ovido - Quiz & Flashcards