Alla inlägg den 13 november 2014

Av Jenny Landin - 13 november 2014 23:35

Om man sitter på café med polarinnan och tar det lugnt och käkar maränger då kan man ju säga man ägnar sig åt "maränghäng".
Det är ju så mycket nytt nu för tiden, ord, grejer, mat, trender, jag hänger inte alltid med ska jag ärligt säga. Till exempel så säger man inte längre som man sa när jag var en liten osnuten fjortis: ska vi vara? Nej för nu ska man "hänga", tex ska vi hänga sen.... Således käkandes denna lilla sockerbomb gemensamt på nån slags caféinrättning borde väll då bli maränghäng! Si där ja, språk och onyttigheter precis som jag lajkar det ;) För nu heter det plötsligt inte att jag tycker om något, nu iställets så lajkar man och det är en ständig jakt på tummen upp med bifogade siffror. Kan man ana att vi börjar bli aningens amerikaniserade?! Nej fasen heller, för kung och fosterland, köttbullar och brunsås lilla landet Mellanmjölk!! :)

Jag kan ta ett annat exempel som fick mig att muttra diskret och trycka hörlurarna långt in i huvudet. Fjortisar!!
Jag ska förklara!
Fjortisar. Begreppet fjortis kan appliceras på ungdomar i prepubertal ålder liksom pubertal och även "äldre ungdomar" som inte riktigt halkat ur fållan än eftersom fjortismanérna vägrat lämna kroppen. Fjortis är således inte en ålder utan ett tillstånd.
Dom kommer ofta i flock och känns igen på sina något högljudda gapochskrilfasoner samt åtsittande och imellanåt för små kläder, allt för att visa upp sig och för att höras.
Dom har sina egna regler och lagar och lyder endast sig själva och högst skrikandes intillvarande.
Att inte kunna ta sig fram på trottoar eller cykelbana på grund av en hord med fnittriga och hojtande unga damer är icke ovanligt. Såklart så får dom ju röra sig precis var dom vill och hur dom vill eftersom fjortisar generellt är helt fullt och fast övertygade om att just dom är king of the world och som sagt inga regelverk gäller dom så ej heller den svenska lagboken.
Likaså vid förflyttning med lokaltrafiken, dom sätter sig någonstans i bakre delen av bussen och sitter där med fötterna på sätet och antingen tjoar alla andra till vansinne och lyssnar föga på åthutningar från andra resenärer utan höjer då bara rösterna och ibland även ett visst finger. Den andra varianten vilken man har hört ett antal gånger är dom oändligt korkade diskussionerna som ibland förs. Asså vaddå, kossan har ju liksom ba fyra spenar, en för blå mjölk, en för röd, en för grön då måste ju den fjärde vara för grädde...eller.....men asså, ur vilken spene kommer filen ur dårå?? Men asså hallå det fattar du väll, ko-killen har väll också en spene väll, kommer inte filen ur den?? A ja vet inte...undrar hur dom gör milkshake..... Men asså hallå, det fatt'ru väll, den köper dom ju från Egypten för där har dom ju shejker och sen när dom flyger hit så blire turbulens eller vad det nu heter och då skakas dom och då blire milkshake....eller.. ?
Som sagt.....

Det här med integritet är ju en annan pryl. Förr sköttes privata samtal inom hemmets fyra väggar i avskildhet, alternativt så stängde man nogsamt in sig i vad som då fanns och var föregångare till mobiltelefonen - dom gick under namnet telefonkiosk. Föga vet fjortisar av idag om deras existens. Nej för numera vill din 7-åring som precis börjat första klass ha en smartphone eftersom nästan alla i klassen har en... Det är skrämmande,.
Åter till diskretionen - eller snarare frånvaron av den. Om man inte som jag skyddar mina öron på bussen med hörlurar så kan man få äran att ta del av andras vårtor på snoppen, dåliga sexliv eller konstiga saker kommandes ur en viss region som jag tänker lämna onämnd. Det finns inga hämningar, man kan även få höra om avföringens utförande eller grannens tjocka fru eller varför inte lite random skitprat i all sin ära. Det hör till numera, sånt därnt! Orden integritet och diskresdion blev petade ur SAOL - svenska akademiens ordlista, för att folk har upphört att bruka dom. Dessa orörda ord fick petas ut och istället kom snippan och hen in istället. Jag är definitivt inte nöjd med detta!!
Men nåja.....

Nu tänker i alla fall jag ägna mig lite åt horisontellt ryggläge och kontemplation med ögonen stängda under mitt mjuka täcke och bifogad kudde. Fjortisskriverierna liksom vårtigheterna tröttade ut mig, men tro inte att ni sett slutet än, nej nej, mina välvässade fingrar hör snart av sig igen.

Herren vare med er för nu har inte jag tid längre! ;)

Ovido - Quiz & Flashcards