Alla inlägg den 7 december 2014

Av Jenny Landin - 7 december 2014 21:40

Jag är ju som bekant förtjust i allsköns dricka, har drickan en tilltalande förpackning så attraherar den ögat ännu mer, dock drar jag en fet gräns vid alkohol för där finns det inget som kan vara lockande nog för att jag ska understå mig att dricka något sådant.
Men till saken då. Jag hade länge spanat på en nykomling i hyllorna, (enligt mig i alla fall) Det tillsammans med att den är frekvent förekommande på bilder och inlägg i såväl reklam som sociala media, vänner poserar med detta nya i näven och ser tillsynes nöjda ut så nu var det så min tur tyckte jag.
Travar iväg till Coop hemmavid och går mot den hyllan som jag annars bara sneglat på tidigare. Väl där så ska det bestämmas vilken kvalisort man kan tänkas köpa, det fanns Cola, Jordgubb/kiwi och lime/nånting, men jag tog jordgubbe trots att alltid gillat Cola i alla former är storfavorit, men den lät liksom så fruktig och god i en bra kombo. Så en sån fick jag med mig och på vägen noterade jag det smått hårresande priset men tänkte att det blir nog bra till slut ändå.
Så pröjsad och klar vände jag hemmet med min fångst, jag fiskade upp en bubbelvatten när jag ändå var igång :)
Väl hemma så var jag ju tvungen att korka upp på en gång för nu var nyfikenheten stor. Första klunken rinner nerför strupen.....en skeptisk rynka föds i min panna och munnen snörper ihop sig i ett smått missnöjt grin. Den smaken tog mig inte ut i rymden direkt, en smärre besvikelse måste jag tillstå. Dumsnål som det nån gång ibland händer att jag är så försöker jag dricka upp apsvettgroggen, ja för just apsvett smakade det och nu undrar säkert någon hur jag vet vad det smakar men då säger jag bara att tänk ut resten själv.... Men det är efter ungefär hälften som kapitulerar jag och häller ut skiten och knycklar ihop burken. Medan jag tar några bilder för att föreviga smak(nåja)äventyret så funderar jag på vad tjejen före mig i kön på affären sa....man blir tokspeedad av den, massor med värre än Red bull...

Undrar när det sätter in tänkte jag vidare och beger mig in i tv-rummet och intar soffan för lite stickning och tvglysande.
Nånstans börjar effekten komma, först i form av ett hysteriskt tokgarv som inte har nån rimlig förklaring annat än det trassliga garnet eller kolapappret på bordet... Jag sitter och garvar som en tokdåre en bra stund innan jag till fullo hänger mig åt stickningen.
Lagom hade tokflabbet slutat eka mellan väggarna då jag börjar känna mig varm... Först åker byxorna av, sen efter ett tag tröjan och sen häver jag mig upp ur soffan iförd endast linne och trosor för att öppna balkongdörren för nu har lägenheten förvandlats till en bakugn. Jag står i dörrhålet till balkongen och svettas så det rinner floder över hela kroppen och försöker febrilt behålla det jag intagit tidigare i magen för att få upp grejer som en gång kommit ner i magen det är bland det otäckaste jag vet, har fobi för sånt så våndan var ju stor. Jag vet att jag är i medicinlådan och bökar efter åksjukemedicin som jag har mot illamående men finner ingen. Och nu börjar besvären tillta och det hysteriska garvet är nu utbytt mot panik. Kroppen lyder mig inte och beter sig dessutom väldigt mysko. Jag är skakig och fipplig inte bara i händerna utan även i resten av kroppen. Att först sätta i laddarsladden i telefonen och sedan slå numret till sjukvårdsrådgivningen var bland det svåraste jag försökt mig på att göra, fingrarna skakar och hjärnan vill inte riktigt samarbeta med resten av kroppen - vid det här laget är paniken påtaglig, va fan händer med min kropp!! Pulsen slår som en stångjärnshammare, det pirrar och killar under huden och allting är nu allt annat än kul. Jag kommer fram till 1177 och där hänvisar dom till giftinforrmationscentralen. Första vändan så sitter jag i telefonkö i tio minuter men ger sen upp. Men så slår jag numret igen och som tur var så kom jag då fram direkt. Kvinnan jag pratar med är rar och lugnande och efter att ha kollat upp vad denna skit kan göra i samband med mina övriga mediciner som jag för övrigt tagit som vanligt så ger hon mig lugnande besked. Det enda den gör i medicinärendet är att den sänker effekten av Litium en hel del annars så är det inget alarmerande för stunden men skulle symptomen inte gå över så skulle jag kontakta vården. Och det är vad jag velat en stund nu, hjärtat skenar, andningen skenar, händerna skakar, svetten rinner och middagen åker hiss upp och ner i halsen, samt ett nytillkommet tillskott i oredan - gråten. Plötsligt känns världen hemsk och jag låg och lägre än under fotsulorna, jag bara gråter och gråter och gråter utan att egentligen veta varför. Jag pallrar mig in i sängen och ringer min bästa vän som såklart blir orolig och råder mig att höra av mig till vården igen för hon hör att jag är sämre än på riktigt länge.
Så vi lägger på och jag ringer det enda stället jag kommer på då och det är jouren.
Patient där sen x antal år tillbaka så där får man allt som oftast en go och pigg hjälpare i örat. Den här gången fick jag en liten Magnus och det kunde inte bli mer rätt. Vi talar en stund och hans lugn får ner mig några pinnhål och han säger att även om du inte tror mig nu så är detta temporärt och kommer förmodligen snart gå över vilket jag då tror föga på då......
Magnus och jag fortsätter samtala och han söker på allt han kan hitta om denna helvetesdricka och kontraindikationer, mängd koffein och den mängden relaterat till annat man får i sig. Till exempel så innehåller denna förrädiska dryck lika mycket koffein som tre koppar kaffe, en CocaCola innehåller ungefär en halv kopp kom vi fram till. Nu är ju kaffe äckligt och Cola är jag van vid härvidlag.
Magnus och jag kucklar vidare och så säger han men nu låter du ju nästan som vanligt igen och jag inser att kroppens rusning har klingat av och är nu hanterbar. Jag tackar Magnus för den fina support han bistod med och för en rätt trevlig pratstund, i alla fall valda delar av den..... Lite senare ringer vännen min upp för att kolla om jag mår bättre och det kan jag lugna henne med att jag gör.

Värmeslaget har gått över i frusna huttranden så det faller sig naturligt att krypa ner i sängen för kvällen. Där ligger jag däremot långt och länge för det var visst inte riktigt över ännu då koffeinet fortfarande for runt till viss del så när klockan började dra sig mot ett halv två så var jag rejält nojig då klockan skulle ringa första gången 7:30. Men till slut somnade jag och upp kom jag runt 8 och det blev bara lite stressigt.
Dagen har sen löpt på bra, fina och trevliga saker har hänt och inga större sviter av mardrömsgroggen har känts av som väl är.

Jag säger det ALDRIG mer Celsius eller någon annan sportdryck/energidryck/whatever!!! Jag dricker hellre apsvett än tar den vidriga skiten i min mun. Smaken var som att man har torkat upp utvält saft med en disktrasa och kramat ur i glaset och druckit. Effekt sen var gastkramande, jag trodde seriöst att jag skulle behöva tillkalla ambulans vid ett flertal tillfällen, och känslorna var som vid ett psykbryt modell XXL..
Så om jag får råda så skulle skiten försvinna från varenda butikshylla och kyl och ingen ska någonsin ta det i sin mun nåt mer.
Nu vet ju jag att jag kanske inte använde den rätt då jag trodde det var nån typ av cider eller läsk men fick höra det sen att den är något man använder vid träning.

Skitsamma kontentan av det hela är om det inte framgått redan är att är du rädd om dig själv så håll dig så långt ifrån denna smörja som det bara är möjlig för inget gott kan komma utav att dricka den.

Enougf said!!!

Nu går jag och knyter mig.

Ovido - Quiz & Flashcards