Alla inlägg den 10 juli 2014

Av Jenny Landin - 10 juli 2014 22:17

Att blotta titta i almanackan inför denna vecka som nu är tedde sig tragiskt i slutet på förra veckan. Det absolut värsta jag vet hade jag framför mig, en TOM vecka, inte en enda aktivitet inbokad förutom boendestödet och dessutom var då inte humöret och måendet på topp. Men det var i slutet på förra veckan det.....

Redan på fredagen så började molnfronten och det förlamande lågtrycket i mitt inre faktiskt dra vidare så smått även om jag inte vågade tro att så var fallet, min enda tanke var att innan helgens slut så är jag tillbaka på tvåan - som vanligt! Det fanns inget annat, det var bara det alternativet jag kunde se, så har det ju alltid varit liksom, jag känner ju igen känslorna och agerandet.. Men fredagen rullade på och i en ganska ljus och god ton, minns inte vad jag gjorde mer än att det var bra.
Lördagen sen så öppnade jag till min förvåning ögonen med ett leende.
På agendan stod först en trevlig stund med några härliga små och stora vänner, vilket som redan nämnts var trivsamt. Det blev en del skratt och babbel.
Sedan skulle jag ta mig till min fina vänner Annika och Rune vilket jag längtat efter.
Den kvällen blev gudomlig på flera plan, vi hade det helt underbart och timmen sen och pratet långt, det kändes nästan trist att gå men Annika skulle upp i ottan och jobba så vid halv tio så travade jag dom korta metrarna hem och stor var min tacksamhet till mina älskade vänner.

Dagen söndag startades också med ett stort förnöjt leende till min glädje och förvåning. Jag bligade på den förutom kyrkan klapptomma kalendern och muttrade ja ja vi får väll se och började sen trä på mig kläder för kyrkobesök.
Gudstjänsten var som vanligt fin och lärorik och efteråt blev det fika i cafeterian med vänner. Men min brist på göromål tog mig ut i församlingsexpeditionen för att se om något fanns att utföra. Bakom disken stod min goda vän Ewa och på utsidan stod en annan raring som jag uppskattar, Nathalie K. Vi tjattrade glatt Nathalie och jag och det slutade med en dejt hemma hos mig till min stora glädje. På vägen fick vi med oss en kebabrulle som vi delade systerligt på. Sen fick min underbara vän en strålande idé, vi drar och badar! Och så blev det minsann! Efter upphämtande av badkläder så for vi till Snavlunda som ligger bortanför Karlslund halvvägs till Lindbacka och du må tro att det var fantastiskt vackert där. Vi var där en god stund och njöt fullt ut. Mycket prat och mycket skratt hans med under vår långa dejt och nöjdhetsfaktorn var hög.

Jag kommer hem och är uppfylld av dagen, går runt och småsjunger för mig själv, men så stannar jag plötsligt upp!! Något är annorlunda, väldigt annorlunda!!
Det tryckande vemodet, oket av oro och nedstämdhet, det är borta, jaa det är helt borta!! Jag har gått en hel dag och mått BRA, inget sorgeok på mina axlar, klockan är efter nio och jag är INTE på avdelning 2 och inte ens i närheten av att hamna där. Lyckan är oändlig, sjukdomen jag har som har plågat mitt sin e en längre tid nu den har gjort en rejäl U-sväng och jag har bytt planhalva! Vad är det här nu, sånt händer väll inte, eller kan det......

Det är nu kväll och imorgon är det fredag. Jo det gick, det gick faktiskt att vända en nedåtgående spiral och förändra tankar till det bättre, jag kan knappt tro det men det går faktiskt och jag är så glad för det. För tänk så mycket bättre allt blev.
Ena alternativet var inlåst på 2:an men det jag istället gjort är att ha varit på Vinön och mått gott med goda vänner. Jag har varit till Kumla och haft det fantastiskt, badat och ätit gott. Jag har fått mer rätsida viktmässigt. Jag kan ställa mig på vågen utan störande tankar och straff. Imorse kunde jag till och med ställa mig på vågen och tänka: jahaja, min trivselvikt sen tre år tillbaka, nästa tanke var - jag är hungrig!! Det händer inte heller, annars är det, oj oj oj, upp två hekto då blir det ingen mat idag inte.
Och en annan skön sak är att vara ensam i huvudet! Ingen jävel som vrålar på mig för varje tugga som går in. Och kommer den så ber jag den hålla käft och dra åt pipsvängen.

Mår gott helt enkelt :)
Men nu är det dags att kojsa så man vaknar pigg och nyter imorgon :)

Ovido - Quiz & Flashcards